Siirry pääsisältöön

3.5. Netin hakusanoista ja avainsanoista


Oletko koskaan miettinyt miten päädyt tietylle internetsivustolle? Useimmiten haku alkaa googlettamalla tai käyttämällä jotain muuta hakukonetta- tai palvelua. Toiset kuvailevat ongelmansa lyhyillä hakusanoilla ja toiset kuvailevat ongelmansa pidemmin. Hakusanat ovat siis osa päivittäistä arkeamme.

Mitä hakusanat ovat?

Kuva 1. Pixabay, Luisella Planeta Leoni (Pixabay License)

Hakusana on termi, jonka avulla hakukoneesta haetaan tietoa. Vaikka hakusanan voisi luulla tarkoittavan vain yhtä sanaa, se voi pitää sisällään myös usean sanan lausekkeen. Näitä hakulausekkeita kutsutaan "pitkän hännän" avainsanoiksi (long tail keywords). Pitkän hännän haut kuten "blue peter aukioloajat" ja "auton huolto volvo" kertovat täsmällisemmin hakijan sen hetkisestä tarpeesta. Haun yhteydessä hakusanojen määrällä voi olla merkitystä, kuinka monen klikkauksen päässä etsimäsi internetsivusto on.

Mitä avainsanat ovat?

Kuva 2. Pixabay, Hermann & Richter (Pixabay License) 

Hakusanoja kutsutaan maksullisen mainonnan ja hakukoneoptimoinnin yhteydessä avainsanoiksi. Avainsana on kohdesivun otsikkotietoihin laitettu hakutermi tai nettimainokseen laitettu hakutermi, jonka avulla sivulle halutaan houkutella toiveiden mukaisia hakukoneiden käyttäjiä tai jonka avulla mainos halutaan saada oikeiden asiakkaiden näkyville. Google Ads -palvelussa avainsanoilla voidaan valita minkälaisilla hakusanoilla mainos tulee näkyviin. Avainsanoilla on merkitystä yrityksen verkkonäkyvyyteen. Avainsanojen pitäisi olla sellaisia, jotka tulee yrityksen potentiaaliselle asiakkaalle mieleen silloin kun hän hakee netistä ratkaisua ongelmaansa. Avainsanojen lisäksi sivun tekstissä on hyvä olla avainsanojen kuvaamaa sisältöä, koska pelkät avainsanat eivät välttämättä nosta nettisivua Google-haun kärkeen.

Työkaluja hakusanojen ja avainsanojen selvittämiseen

Kuva 3. Pixabay, Sergey (Pixabay License)

Google Analytics on ilmainen työkalu, jolla pystyy monipuolisesti selvittämään nettisivulla kävijöiden tietoja sekä niiden käyttämiä haku- ja avainsanoja, joilla he ovat nettisivulle tulleet. Muita vastaavia työkaluja ovat muun muassa Leadfeeder, Mixpanel ja Google Search Console. Jos on pääsy nettipalvelimen lokitietoihin -ja tilastoihin, niin sieltä voi myös selvittää miten verkkosivuilla vierailijat ovat päätyneet kohdesivulle.

Google Adsin avainsanojen suunnittelijalla voi suunnitella tehokkaimmat avainsanat Google-mainoksille, joilla ohjataan liikennettä omalle nettisivulle. Vaihtoehtoinen työkalu on esimerkiksi Keyword Tool. Tästä työkalusta on olemassa sekä ilmainen että maksullinen versio.

Teoriasta käytäntöön

Itselleni aihe on vielä aika uusi, mutta erittäin kiehtova. Avainsanoissa ja hakukoneoptinoinnissa on paljon huomioon otettavia asioita. Taidanpa seuraavalla kerralla, kun laitan myyntiin jotain, käyttää avainsanatyökalua ilmoituksen suunnitteluun. Onko sinulla kokemuksia tai vinkkejä tehokkaasta avainsanojen käytöstä? Mielelläni kuulen näkemyksesi kommenteissa.


Lähteet:

Fonecta 2017. Onko hakusanoilla merkitystä? https://www.fonecta.fi/b/onko-hakusanoilla-merkitysta. Luettu: 21.4.2021.

Google Ads 2021. Avainsanojen suunnittelija. https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/tools/keyword-planner/. Luettu: 22.4.2021.

Google Analytics 2021. https://analytics.google.com/. Luettu: 21.4.2021.

Google Search Console 2021. https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=fi. Luettu: 22.4.2021

Keyword Tool 2021. Find Great Keywords Using Google Autocomplete. https://keywordtool.io/. Luettu 22.4.2021.

Leadfeeder 2021. 21 Google Analytics Alternatives for 2021. https://www.leadfeeder.com/blog/google-analytics-alternatives. Luettu: 22.4.2021.


Kommentit

  1. Avaat kirjoituksessasi erittäin selkeästi aihetta, lukija saa hyvin kiinni siitä mitä avainsanalla ja hakusanalla tarkoitetaan. Olit tuonut myös hyvin esille työkaluja niiden selvittämiseen.
    Olen itse jo aiemmin tutustunut aiheeseen, mutta lukiessani kirjoitustasi sain kuitenkin paljon uutta tietoa. Google Analytics oli ainut työkalu, josta itselläni oli aikaisempaa kokemusta, muut tulivat minulle täysin uutena.
    Tehtävän antoa oli noudatettu ja kirjoitusta oli helppo lukea, kuvat olivat myös aiheeseen sopivat. Olisin ehkä kaivannut lisää omaa ääntä kuuluviin, enemmän persoonallisuutta esille. Muuten hyvä kirjoitus! :) - Anni

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5.2. Inbound houkuttelee eikä tyrkytä

Oletko koskaan kuullut inbound-markkinoinnista? Entä tiedätkö mitä tarkoittaa outbound-markkinointi? Minulle nämä termit olivat uusia ja siksipä ryhdyin selvittämään mitä ne tarkoittavat. Matterin julkaisussa kerrotaan kattavasti mitä inbound-markkinointi on ja miten se eroaa perinteisestä outbound-markkinoinnista. Mitä inbound-markkinointi on? Kuva 1 . Pixabay, Unknown (Pixabay License) Inbound-markkinoinnissa keskeistä on se, että asiakas hakeutuu itse markkinoijan luokse. Matterin mukaan inbound-markkinointi koostuu neljästä päävaiheesta: Houkuttele kävijöitä sivustollesi Konvertoi kävijät liideiksi Hoivaa liidit asiakkaiksi Pidä asiakas tyytyväisenä Käydäänpä läpi tarkemmin mitä näihin päävaiheisiin kuuluu. 1. Houkuttele kävijöitä sivustollesi Kuva 2 . Pixabay, Stux (Pixabay License) Tyypillisiä keinoja kävijöiden houkuttelemiseksi sivustolle on hakukonelöydettävyys, blogit, verkkosivusto ja sosiaalinen media. Oleellista on myös ostajapersoonien määrittäminen esimerkiksi hakuk...

6.7. Kaupankäynti tulevaisuudessa

Uudet teknologiat mullistavat tulevaisuudessa kaupankäynnin. Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus ovat työpaikkojen arkea mullistavia työkaluja. Virtuaalilasien avulla pääsee kurkistamaan aivan uudenlaiseen maailmaan menemättä paikan päälle. Käydäänpä seuraavaksi läpi tarkemmin mitä virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus tarkoittavat. Mitä ovat lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus? Kuva 1 . Pixabay, Unknown (Pixabay License) Lisätty todellisuus eli augmented reality (AR) tarkoittaa visualisointitekniikkaa, jossa yhdistetään visuaalisia objekteja osaksi todellista ympäristöä. Monille on varmaan tuttu Pokemon Go -peli, jossa etsitään fyysisestä ympäristöstä virtuaalisia pokemonhahmoja. Se on havainnollinen esimerkki lisätystä todellisuudesta. Virtuaalitodellisuus eli virtual reality (VR) tarkoittaa kolmiulotteista tietokonesimulaatiolla muodostettua keinotekoista ympäristöä. Virtuaalitodellisuudessa hyödynnetään useimmiten näköaistin lisäksi kuulo- ja tuntoaisteja, jol...