Oletko koskaan miettinyt miten päädyt tietylle
internetsivustolle? Useimmiten haku alkaa googlettamalla tai käyttämällä jotain
muuta hakukonetta- tai palvelua. Toiset kuvailevat ongelmansa lyhyillä
hakusanoilla ja toiset kuvailevat ongelmansa pidemmin. Hakusanat ovat siis osa
päivittäistä arkeamme.
Mitä hakusanat ovat?
Hakusana on termi, jonka avulla hakukoneesta haetaan tietoa.
Vaikka hakusanan voisi luulla tarkoittavan vain yhtä sanaa, se voi pitää
sisällään myös usean sanan lausekkeen. Näitä hakulausekkeita kutsutaan
"pitkän hännän" avainsanoiksi (long tail keywords). Pitkän hännän
haut kuten "blue peter aukioloajat" ja "auton huolto volvo"
kertovat täsmällisemmin hakijan sen hetkisestä tarpeesta. Haun yhteydessä
hakusanojen määrällä voi olla merkitystä, kuinka monen klikkauksen päässä
etsimäsi internetsivusto on.
Mitä avainsanat ovat?
Hakusanoja kutsutaan maksullisen mainonnan ja
hakukoneoptimoinnin yhteydessä avainsanoiksi. Avainsana on kohdesivun
otsikkotietoihin laitettu hakutermi tai nettimainokseen laitettu hakutermi,
jonka avulla sivulle halutaan houkutella toiveiden mukaisia hakukoneiden
käyttäjiä tai jonka avulla mainos halutaan saada oikeiden asiakkaiden
näkyville. Google Ads -palvelussa avainsanoilla voidaan valita minkälaisilla
hakusanoilla mainos tulee näkyviin. Avainsanoilla on merkitystä yrityksen
verkkonäkyvyyteen. Avainsanojen pitäisi olla sellaisia, jotka tulee yrityksen
potentiaaliselle asiakkaalle mieleen silloin kun hän hakee netistä ratkaisua
ongelmaansa. Avainsanojen lisäksi sivun tekstissä on hyvä olla avainsanojen
kuvaamaa sisältöä, koska pelkät avainsanat eivät välttämättä nosta nettisivua
Google-haun kärkeen.
Työkaluja hakusanojen ja avainsanojen selvittämiseen
Google Analytics on ilmainen työkalu, jolla pystyy
monipuolisesti selvittämään nettisivulla kävijöiden tietoja sekä niiden
käyttämiä haku- ja avainsanoja, joilla he ovat nettisivulle tulleet. Muita
vastaavia työkaluja ovat muun muassa Leadfeeder, Mixpanel ja Google Search
Console. Jos on pääsy nettipalvelimen lokitietoihin -ja tilastoihin, niin
sieltä voi myös selvittää miten verkkosivuilla vierailijat ovat päätyneet
kohdesivulle.
Google Adsin avainsanojen suunnittelijalla voi suunnitella
tehokkaimmat avainsanat Google-mainoksille, joilla ohjataan liikennettä omalle
nettisivulle. Vaihtoehtoinen työkalu on esimerkiksi Keyword Tool. Tästä
työkalusta on olemassa sekä ilmainen että maksullinen versio.
Teoriasta käytäntöön
Itselleni aihe on vielä aika uusi, mutta erittäin kiehtova. Avainsanoissa ja hakukoneoptinoinnissa on paljon huomioon otettavia asioita. Taidanpa seuraavalla kerralla, kun laitan myyntiin jotain, käyttää avainsanatyökalua ilmoituksen suunnitteluun. Onko sinulla kokemuksia tai vinkkejä tehokkaasta avainsanojen käytöstä? Mielelläni kuulen näkemyksesi kommenteissa.
Google Ads 2021. Avainsanojen suunnittelija. https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/tools/keyword-planner/. Luettu: 22.4.2021.
Google Analytics 2021. https://analytics.google.com/. Luettu: 21.4.2021.
Google Search Console 2021. https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=fi. Luettu: 22.4.2021
Keyword Tool 2021. Find Great Keywords Using Google Autocomplete. https://keywordtool.io/. Luettu 22.4.2021.
Leadfeeder 2021. 21 Google Analytics Alternatives for 2021. https://www.leadfeeder.com/blog/google-analytics-alternatives. Luettu: 22.4.2021.
Avaat kirjoituksessasi erittäin selkeästi aihetta, lukija saa hyvin kiinni siitä mitä avainsanalla ja hakusanalla tarkoitetaan. Olit tuonut myös hyvin esille työkaluja niiden selvittämiseen.
VastaaPoistaOlen itse jo aiemmin tutustunut aiheeseen, mutta lukiessani kirjoitustasi sain kuitenkin paljon uutta tietoa. Google Analytics oli ainut työkalu, josta itselläni oli aikaisempaa kokemusta, muut tulivat minulle täysin uutena.
Tehtävän antoa oli noudatettu ja kirjoitusta oli helppo lukea, kuvat olivat myös aiheeseen sopivat. Olisin ehkä kaivannut lisää omaa ääntä kuuluviin, enemmän persoonallisuutta esille. Muuten hyvä kirjoitus! :) - Anni