Siirry pääsisältöön

5.2. Inbound houkuttelee eikä tyrkytä


Oletko koskaan kuullut inbound-markkinoinnista? Entä tiedätkö mitä tarkoittaa outbound-markkinointi? Minulle nämä termit olivat uusia ja siksipä ryhdyin selvittämään mitä ne tarkoittavat. Matterin julkaisussa kerrotaan kattavasti mitä inbound-markkinointi on ja miten se eroaa perinteisestä outbound-markkinoinnista.

Mitä inbound-markkinointi on?

Kuva 1. Pixabay, Unknown (Pixabay License)

Inbound-markkinoinnissa keskeistä on se, että asiakas hakeutuu itse markkinoijan luokse. Matterin mukaan inbound-markkinointi koostuu neljästä päävaiheesta:

  1. Houkuttele kävijöitä sivustollesi
  2. Konvertoi kävijät liideiksi
  3. Hoivaa liidit asiakkaiksi
  4. Pidä asiakas tyytyväisenä
Käydäänpä läpi tarkemmin mitä näihin päävaiheisiin kuuluu.

1. Houkuttele kävijöitä sivustollesi

Kuva 2. Pixabay, Stux (Pixabay License)

Tyypillisiä keinoja kävijöiden houkuttelemiseksi sivustolle on hakukonelöydettävyys, blogit, verkkosivusto ja sosiaalinen media. Oleellista on myös ostajapersoonien määrittäminen esimerkiksi hakukoneoptimointia varten. Blogeissa on hyvä tarjota kuluttajille tietoa ja ratkaisuja ongelmiin. Sellaista tietoa kuluttajat etsivät. Pitää löytää sellaiset sosiaalisen median kanavat, joissa potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa.

2. Konvertoi kävijät liideiksi

Tämän päävaiheen idea on muuttaa sivustolla kävijät tunnistetuiksi kontakteiksi eli liideiksi. Toteutuskeinoja ovat sivustolla olevat kehotteet esimerkiksi "Lataa vinkit" tai "Ilmoittaudu tapahtumaan" sekä laskeutumissivut ja lomakkeet. Niiden avulla voi kerätä kävijöiden yhteystietoja ja markkinointilupia. Jos kerättäviä tietoja on paljon, kävijät voivat jättää lomakkeen täyttämisen kesken.

3. Hoivaa liidit asiakkaiksi

Tämän vaiheen tarkoitus on houkutella tunnistettu kontakti eli liidi ostamaan tuote tai palvelu. Toteutuskeinoja ovat esimerkiksi sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio. Sähköposti on tehokas markkinointikanava, mutta kannattaa varoa liikaa spämmäystä, ettei asiakas hermostu. Automaatiossa voidaan käyttää pilvipalveluna toimivia järjestelmiä esimerkiksi HubSpot. 

4. Pidä asiakas tyytyväisenä

Keskeinen tavoite on luoda jatkuva asiakassuhde ja pitää asiakas tyytyväisenä, jolloin hän suosittelee yrityksen palveluita tai tuotteita muille. Keinoja ovat älykkäät sisällöt, sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio, sosiaalinen media sekä asiakaspalautteen keruu.

Miten inbound-markkinointi eroaa outbound-markkinoinnista?

Kuva 3. Pixabay, Unknown (Pixabay License)

Outbound-markkinointi on yksisuuntaista ja usein kohdistamatonta, jossa myyjä ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Inbound-markkinoinnin tavoitteena on houkutella potentiaalisia asiakkaita yrityksen pariin tyrkyttämättä itseään heille. 

Omia kokemuksia

Kuva 4. Aim'n (sähköpostimainos)

Olen etsinyt kesätyöpaikkoja ja sen seurauksena Facebookiin tulee Duunitorin mainoksia. Tämä on Duunitorin inbound-markkinointia. Toinen esimerkki on urheiluvaatesivusto Aim'n, josta tulee mainoksia sähköpostiini ja joskus olen tilannutkin sieltä vaatteita, joten varmaan olen kokenut kaikki inbound-markkinoinnin vaiheet. Nyt kun kerron tästä eteenpäin, toteutuu se tavoite, että suosittelen yritystä muille. Mitä kokemuksia sinulla on inbound-markkinoinnista?

Lähteet:

Suhonen, M. 2021. Inbound-markkinoinnin tietoisku. Matter Agency, Helsinki. Luettavissa: Haaga-Helia Moodle. Luettu: 5.5.2021.

Vähä-Ruka, E. 22.10.2015. Miten inbound-markkinointi eroaa outbound-markkinoinnista? Luettavissa: https://www.powermarkkinointi.com/blogi/miten-inbound-markkinointi-eroaa-outbound-markkinoinnista. Luettu: 5.5.2021.

Kommentit

  1. Inbound ja outbound-markkinointi olivat käsitteenä itsellekkin uusia, joten opin myös itse paljon uutta tekstistä. Termit oli selitetty hyvin auki ja niiden erot tulivat myös esille. Lisäksi inbound-markkinointia oli havainnollistettu hyvin omien kokemusten ja käytännön tilanteiden kautta. Pystyn samaistumaan tilanteeseen myös itse, sillä saan samantyylisiä sähköposteja lähes päivittäin. Lisäksi jokainen sometilini sisältää myös samanlaista inbound-markkinointia. Inbound-markkinoinnin trendikkyyttä ja syitä miksi se on juuri nyt muodissa olisi voinut käydä hieman enemmän läpi.

    -Antti

    VastaaPoista
  2. Sujuvaa tekstiä, minulle jopa hieman uudehkosta aiheesta. Heti ensimmäisessä kappaleessa sait lukijan johdateltua itse aiheeseen, sekä herättämään ainakin minun mielenkiintoni lukemaan aiheesta lisää. Avasit kattavasti inbound- ja outbound-markkinoinnit käsitteinä, sekä toit ilmi niiden eroavaisuuksia. Kuvat tukivat tekstiäsi, etenkin oma kuvakaappauksesi saamastasi sähköpostiviestistä. Oli mielenkiintoista kuulla myös sinun kokemuksiasi inbound-markkinoinnin kohteena olemisesta, sekä muita mietteitäsi aiheeseen liittyen. Olisin ehkä kaivannut vielä konkreettista vastausta siihen, miksi inbound-markkinointi on niinkin pinnalla juuri nyt.

    Inbound-markkinointia on kohdennettu minuunkin lähes päivittäin, vaikka itse terminä se onkin ollut itselleni vieras. Voin samaistua esille tuomiisi Duunitorin jatkuviin mainoksiin, sekä useisiin päivittäisiin sähköpostiviesteihin. Olet oikeassa, että yritysten tulisi välttää liian innokasta ''spämmäystä'' sähköpostiviestein, sillä ne todellakin hermostuttavat.

    Vaikka olenkin ollut inbound-markkinoinnin kohteena, en silti koe sen vaikuttaneen esimerkiksi omiin ostopäätöksiini. Uskon kuitenkin tulevaisuudessa tämän kaltaisen markkinoinnin yleistyvän kovasti, sillä potentiaaliset asiakkaat ovat helposti tavoitettavissa eri sosiaalisten medioiden tileiltä. Näin ollen markkinoinnin kohdentaminen on jatkuvasti helpompaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1.1. Digitaidot ovat jokaiselle tarpeellisia kansalaistaitoja

Digitalisaatio muokkaa yhteiskuntaamme ja jokapäiväistä elämäämme. Se vaikuttaa sekä yksityisen että julkisen sektorin palveluihin. Valtiovarainministeriö ylläpitää suomidigi.fi-sivustoa. Olen löytänyt sieltä kolme kiinnostavaa artikkelia, joista  ensimmäinen  käsittelee hyviä digitaitoja,  toinen  sähköisten palvelujen luomaa eriarvoisuutta ja  kolmas  hakukonenäkyvyyttä. Nyt hyvät lukijani, tarttukaa tuumasta toimeen ja perehtykää rohkeasti näihin muutamiin perusasioihin! Toivon saavani kommentteja asioista, joita tämä kirjoitus teissä lukijoissa herättää. Kommentointimahdollisuus on sivun alareunassa.  Uusi kansalaistaito Digitaaliset taidot ovat nykyään kansalaistaito. Yhtenä haasteena on tekninen osaaminen kuten älypuhelimen tai nettiselaimen käyttö. Taidoista on paljon hyötyä, ne luovat monenlaista hyvinvointia. Sosiaalisen median sovelluksien hallitseminen ja muut yhteydenpitoon tarkoitetut digitaidot rikastuttavat elämää. Kunnan kannattaa järjestää kuntalaisille digitukea. Se

6.7. Kaupankäynti tulevaisuudessa

Uudet teknologiat mullistavat tulevaisuudessa kaupankäynnin. Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus ovat työpaikkojen arkea mullistavia työkaluja. Virtuaalilasien avulla pääsee kurkistamaan aivan uudenlaiseen maailmaan menemättä paikan päälle. Käydäänpä seuraavaksi läpi tarkemmin mitä virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus tarkoittavat. Mitä ovat lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus? Kuva 1 . Pixabay, Unknown (Pixabay License) Lisätty todellisuus eli augmented reality (AR) tarkoittaa visualisointitekniikkaa, jossa yhdistetään visuaalisia objekteja osaksi todellista ympäristöä. Monille on varmaan tuttu Pokemon Go -peli, jossa etsitään fyysisestä ympäristöstä virtuaalisia pokemonhahmoja. Se on havainnollinen esimerkki lisätystä todellisuudesta. Virtuaalitodellisuus eli virtual reality (VR) tarkoittaa kolmiulotteista tietokonesimulaatiolla muodostettua keinotekoista ympäristöä. Virtuaalitodellisuudessa hyödynnetään useimmiten näköaistin lisäksi kuulo- ja tuntoaisteja, jol

2.2. Pelillistämisen monet hyödyt

Monet meistä ovat pelanneet joskus elämänsä aikana mobiilipelejä. Moni ei kuitenkaan tiedä mitä pelillistäminen tarkoittaa. Nyt ajattelin avata sitä vähän tässä postauksessa.  Mitä pelillistäminen on? Maailman ensimmäinen pelillistämisen professori Juho Hamari kertoo, että pelillistäminen on sitä, että organisaatiosta halutaan saada pelin kaltainen. Kilpailevat joukkueet työyhteisössä ja joukkueen sisäinen yhteistyö motivoi paremmin kuin pelkkään kilpailuun tai yhteistyöhön pohjautuva organisaatio. Pelaamisella voidaan hänen mukaansa lisätä ongelmanratkaisukykyä, tunteiden säätelyä ja pitkäjänteisyyttä. Tiivistäen pelillistämisessä jonkin prosessin tekemisestä tehdään motivoivampaa ja hauskempaa liittämällä siihen peleistä tuttuja elementtejä. Pelillistämisen keinot opettamisessa Kuva 1. Apple (kuvakaappaus) Pelillistämistä voidaan käyttää uusien asioiden opettamisessa. Yhtenä esimerkkinä on sähköpostin kautta tulevien kalasteluviestien tunnistamisen opettamiseen tähtäävä Hoxhunt-palve