Oletko koskaan kuullut inbound-markkinoinnista? Entä tiedätkö mitä tarkoittaa outbound-markkinointi? Minulle nämä termit olivat uusia ja siksipä ryhdyin selvittämään mitä ne tarkoittavat. Matterin julkaisussa kerrotaan kattavasti mitä inbound-markkinointi on ja miten se eroaa perinteisestä outbound-markkinoinnista.
Mitä inbound-markkinointi on?
Kuva 1. Pixabay, Unknown (Pixabay License)
Inbound-markkinoinnissa keskeistä on se, että asiakas hakeutuu itse markkinoijan luokse. Matterin mukaan inbound-markkinointi koostuu neljästä päävaiheesta:
- Houkuttele kävijöitä sivustollesi
- Konvertoi kävijät liideiksi
- Hoivaa liidit asiakkaiksi
- Pidä asiakas tyytyväisenä
1. Houkuttele kävijöitä sivustollesi
![]() |
Kuva 2. Pixabay, Stux (Pixabay License) |
Tyypillisiä keinoja kävijöiden houkuttelemiseksi sivustolle on hakukonelöydettävyys, blogit, verkkosivusto ja sosiaalinen media. Oleellista on myös ostajapersoonien määrittäminen esimerkiksi hakukoneoptimointia varten. Blogeissa on hyvä tarjota kuluttajille tietoa ja ratkaisuja ongelmiin. Sellaista tietoa kuluttajat etsivät. Pitää löytää sellaiset sosiaalisen median kanavat, joissa potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa.
2. Konvertoi kävijät liideiksi
Tämän päävaiheen idea on muuttaa sivustolla kävijät tunnistetuiksi kontakteiksi eli liideiksi. Toteutuskeinoja ovat sivustolla olevat kehotteet esimerkiksi "Lataa vinkit" tai "Ilmoittaudu tapahtumaan" sekä laskeutumissivut ja lomakkeet. Niiden avulla voi kerätä kävijöiden yhteystietoja ja markkinointilupia. Jos kerättäviä tietoja on paljon, kävijät voivat jättää lomakkeen täyttämisen kesken.
3. Hoivaa liidit asiakkaiksi
Tämän vaiheen tarkoitus on houkutella tunnistettu kontakti eli liidi ostamaan tuote tai palvelu. Toteutuskeinoja ovat esimerkiksi sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio. Sähköposti on tehokas markkinointikanava, mutta kannattaa varoa liikaa spämmäystä, ettei asiakas hermostu. Automaatiossa voidaan käyttää pilvipalveluna toimivia järjestelmiä esimerkiksi HubSpot.
4. Pidä asiakas tyytyväisenä
Keskeinen tavoite on luoda jatkuva asiakassuhde ja pitää asiakas tyytyväisenä, jolloin hän suosittelee yrityksen palveluita tai tuotteita muille. Keinoja ovat älykkäät sisällöt, sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio, sosiaalinen media sekä asiakaspalautteen keruu.
Miten inbound-markkinointi eroaa outbound-markkinoinnista?
Kuva 3. Pixabay, Unknown (Pixabay License)
Outbound-markkinointi on yksisuuntaista ja usein kohdistamatonta, jossa myyjä ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Inbound-markkinoinnin tavoitteena on houkutella potentiaalisia asiakkaita yrityksen pariin tyrkyttämättä itseään heille.
Omia kokemuksia
![]() |
Kuva 4. Aim'n (sähköpostimainos) |
Olen etsinyt kesätyöpaikkoja ja sen seurauksena Facebookiin tulee Duunitorin mainoksia. Tämä on Duunitorin inbound-markkinointia. Toinen esimerkki on urheiluvaatesivusto Aim'n, josta tulee mainoksia sähköpostiini ja joskus olen tilannutkin sieltä vaatteita, joten varmaan olen kokenut kaikki inbound-markkinoinnin vaiheet. Nyt kun kerron tästä eteenpäin, toteutuu se tavoite, että suosittelen yritystä muille. Mitä kokemuksia sinulla on inbound-markkinoinnista?
Lähteet:
Suhonen, M. 2021. Inbound-markkinoinnin tietoisku. Matter Agency, Helsinki. Luettavissa: Haaga-Helia Moodle. Luettu: 5.5.2021.
Vähä-Ruka, E. 22.10.2015. Miten inbound-markkinointi eroaa outbound-markkinoinnista? Luettavissa: https://www.powermarkkinointi.com/blogi/miten-inbound-markkinointi-eroaa-outbound-markkinoinnista. Luettu: 5.5.2021.
Inbound ja outbound-markkinointi olivat käsitteenä itsellekkin uusia, joten opin myös itse paljon uutta tekstistä. Termit oli selitetty hyvin auki ja niiden erot tulivat myös esille. Lisäksi inbound-markkinointia oli havainnollistettu hyvin omien kokemusten ja käytännön tilanteiden kautta. Pystyn samaistumaan tilanteeseen myös itse, sillä saan samantyylisiä sähköposteja lähes päivittäin. Lisäksi jokainen sometilini sisältää myös samanlaista inbound-markkinointia. Inbound-markkinoinnin trendikkyyttä ja syitä miksi se on juuri nyt muodissa olisi voinut käydä hieman enemmän läpi.
VastaaPoista-Antti
Sujuvaa tekstiä, minulle jopa hieman uudehkosta aiheesta. Heti ensimmäisessä kappaleessa sait lukijan johdateltua itse aiheeseen, sekä herättämään ainakin minun mielenkiintoni lukemaan aiheesta lisää. Avasit kattavasti inbound- ja outbound-markkinoinnit käsitteinä, sekä toit ilmi niiden eroavaisuuksia. Kuvat tukivat tekstiäsi, etenkin oma kuvakaappauksesi saamastasi sähköpostiviestistä. Oli mielenkiintoista kuulla myös sinun kokemuksiasi inbound-markkinoinnin kohteena olemisesta, sekä muita mietteitäsi aiheeseen liittyen. Olisin ehkä kaivannut vielä konkreettista vastausta siihen, miksi inbound-markkinointi on niinkin pinnalla juuri nyt.
VastaaPoistaInbound-markkinointia on kohdennettu minuunkin lähes päivittäin, vaikka itse terminä se onkin ollut itselleni vieras. Voin samaistua esille tuomiisi Duunitorin jatkuviin mainoksiin, sekä useisiin päivittäisiin sähköpostiviesteihin. Olet oikeassa, että yritysten tulisi välttää liian innokasta ''spämmäystä'' sähköpostiviestein, sillä ne todellakin hermostuttavat.
Vaikka olenkin ollut inbound-markkinoinnin kohteena, en silti koe sen vaikuttaneen esimerkiksi omiin ostopäätöksiini. Uskon kuitenkin tulevaisuudessa tämän kaltaisen markkinoinnin yleistyvän kovasti, sillä potentiaaliset asiakkaat ovat helposti tavoitettavissa eri sosiaalisten medioiden tileiltä. Näin ollen markkinoinnin kohdentaminen on jatkuvasti helpompaa.