Digitalisaatio muokkaa yhteiskuntaamme ja jokapäiväistä elämäämme. Se vaikuttaa sekä yksityisen että julkisen sektorin palveluihin. Valtiovarainministeriö ylläpitää suomidigi.fi-sivustoa. Olen löytänyt sieltä kolme kiinnostavaa artikkelia, joista ensimmäinen käsittelee hyviä digitaitoja, toinen sähköisten palvelujen luomaa eriarvoisuutta ja kolmas hakukonenäkyvyyttä.
Nyt hyvät lukijani, tarttukaa tuumasta toimeen ja perehtykää rohkeasti näihin muutamiin perusasioihin! Toivon saavani kommentteja asioista, joita tämä kirjoitus teissä lukijoissa herättää. Kommentointimahdollisuus on sivun alareunassa.
Uusi kansalaistaito
Digitaaliset taidot ovat nykyään kansalaistaito. Yhtenä haasteena on tekninen osaaminen kuten älypuhelimen tai nettiselaimen käyttö. Taidoista on paljon hyötyä, ne luovat monenlaista hyvinvointia. Sosiaalisen median sovelluksien hallitseminen ja muut yhteydenpitoon tarkoitetut digitaidot rikastuttavat elämää.
Kunnan kannattaa järjestää kuntalaisille digitukea. Se on kuntalaisten hyvinvoinnille tärkeää ja myös kunnan talouden kannalta perusteltua. Digitaalisen osaamisen ulkopuolelle jääminen voi olla toimeentuloon liittyvä kysymys. Syrjäytymisvaarassa olevat ihmiset jäävät helposti jälkeen myös digiosaamisessa. Vuonna 2019 voimaan astunut digipalvelulaki velvoittaa kuntia järjestämään digitukea kuntalaisille.
Itse käytän monia palveluita useimmiten älypuhelimen avulla. Useimmat arjen asiat hoituvat älypuhelimen kautta bussilipun ostamisesta pankkipalveluiden hoitamiseen. Maksamisessa suosin edelleen pankkikorttia, vaikka olen välillä käyttänyt myös mobiilimaksua.
Arjen digihaasteet
Nykyään digitalisaatio on osa arkeamme. Monet palvelut ovat saatavilla sähköisesti, kuten terveyspalvelut, pankkiasiointi ja verkkokaupat. Osaavissa käsissä digipalvelut helpottavat arkeamme ja tukevat terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämistä sekä sairauksien ehkäisyä, hoitoa ja seurantaa. Kuitenkaan kaikki eivät osaa käyttää näitä palveluja sujuvasti tai ollenkaan. Vaarassa ovat muun muassa ikäihmiset ja vähän koulutetut. Onneksi on olemassa digitukipalveluita, joissa voi saada opastusta sähköiseen asiointiin, laitteiden käyttöön ja käyttöjärjestelmien hallintaan. Kuten suomidigi.fi -sivustolla todetaan, digituki on palvelua, josta ollaan kiitollisia.
Palvelut pitää suunnitella laadukkaasti, jotta ne olisivat helppokäyttöisiä. Asiakkaat ja ammattilaiset pitää ottaa mukaan suunnitteluun. Suunnittelussa on huomioitava heikommassa asemassa olevat ja erityisryhmät. Kaikkien pitää pysyä mukana digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Itselläni on kokemusta digituesta sekä saajana että antajana. Olen saanut digitukea käyttötuesta, tukisivustoilta ja opettajilta. Vastaavasti olen antanut digitukea esimerkiksi isovanhemmilleni.
Kieliopillisesti teksti oli hyvää ja sinänsä miellyttävää lukea. Aika paljon oli putkeen yhden päälauseen virkkeitä, jotka olivat vähän töksähtäviä, mutta ei kuitenkaan niin iso juttu. Hyvää tekstiä siis!
VastaaPoistaSisällöllisesti mielenkiintoisia juttuja, mutta tehtävänanto oli kuitenkin "tarkastele valitsemaasi aihetta siihen liittyvien hyvien ja huonojen puolien valossa". Mikä oli sinun aiheesi? Myöskin omat pohdinnat tuntuivat jäävän taka-alalle, ja niitä oli vain hyvin lyhyesti yhdellä tai kahdella virkkeellä eri otsikoiden alla. Olisin mieluusti lukenut enemmän omaa pohdintaasi aiheista!
Postaus oli myös paremman sanan puutteessa vähän harmaa. Ei tullut oloa, että tämä on pakko lukea loppuun asti, enkä koe tuntevani mitään sinusta ihmisenä tämän jälkeen. Persoonaasi ei ollut mukana tekstissä. Se johtuu luultavasti oman pohdinnan vähyydestä/puutteesta. Vähän väritön teksti siis mielstäni :(
-Emma Heikkilä