Siirry pääsisältöön

Lean Canvas – faktat Taksari-innovaation taustalla


Tehtävänämme oli ryhmässä ratkoa toimeksiantajayrityksemme ongelmaa ja kehittää Taksari-sovellukselle uusia digitaalisia ratkaisuja, jotka lisäisivät Taksarin käytettävyyttä ja houkuttelevuutta. Toimeksiantajamme näki suurimmaksi ongelmakseen sen, että sovelluksen latauksia on haastavaa muuttaa matkoiksi. Lopulta päädyimme innovaatioon, jossa taksimatkaa voidaan kustomoida suodatustoiminnon avulla. Suodatusmahdollisuuksia ovat esimerkiksi matkan aikaiset palvelut, välietapit ja tavarankuljetus.

Kuva 1. Pexels, Jake Heinemann (Pexels License)

Taksarin kohderyhmä

Asiakaskohderyhmiämme ovat vanhukset, alkoholinkäyttäjät, varakkaammat henkilöt sekä työmatkailijat. Näistä kohderyhmistä vahvimpana voidaan nähdä varakkaat henkilöt, sillä heillä on varaa taksikyytiin, maksoipa se mitä tahansa. Aikaisia omaksujia ovat työmatkailijat sekä varakkaammat henkilöt. Heidän ominaisuuksiinsa kuuluu mukavuudenhalu, joten lisäpalvelumme mahdollistavat heille lisää mukavuutta niin lyhyille kuin pitkillekin (työ)matkoille.

Suodatusmenetelmän hyödyt asiakkaille

Innovaatiossamme pyrimme ratkaisemaan ongelmia, kuten asiakkaiden tietämättömyyttä saamastaan kuskista, autosta tai muista matkanaikaisista palveluista. Etenkin pitkien matkojen aikana matkustajalle saattaa helposti iskeä tylsyys, nälkä tai jano ja pysähtymismahdollisuudet ovat epävarmat. Tähän kaikkeen meidän innovaatiomme tuo ratkaisun sovellukseen lisättävällä suodatusmekanismilla. Sen avulla asiakkaalla on mahdollisuus etukäteen valita kuljettajan ja auton lisäksi mahdolliset välietapit, matkanaikaiset palvelut sekä upouuden tavarankuljetuksen. Näin asiakas saa tarjouksia ainoastaan sellaisilta kuljettajilta, jotka täyttävät hänen vaatimuksensa matkan suhteen.

Kuva 2. Pixabay, Daria Yakovleva (Pixabay License)

Markkinointikanavat ja arvolupaus

Kanavia, joissa sovellusta markkinoidaan ovat Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter ja puskaradio. Keksimme yritykselle mainoslauseen, joka kuuluu näin: Uuden suodatustoimintomme avulla et joudu enää ikinä yllättymään matkasi aikana, vaan pääset perille rauhallisin mielin! Lisäksi kehitimme lyhyen iskulauseen: Taksari, kuin taksien karkkikauppa asiakkaille!

Tulovirrat

Uuden suodatustoiminnon avulla tavoitteena on saada uusia asiakkaita, joka tuo samalla lisää tuloja. Lisäpalveluista, välietapeista ja tavarankuljetuksista peritään lisämaksuja, joista saadaan lisää kassavirtaa yritykselle. Lisäksi välityspalkkiot toimivat yhtenä tulonlähteenä. Innovaatiomme hinnoittelumalli pohjautuu kustannusperusteiseen hinnoitteluun.

Kuva 3. Pexels, Karolina Grabowska (Pexels License)

Kulut

Kulurakenne jakautuu kiinteisiin ja muuttuviin kustannuksiin. Kiinteitä kustannuksia ovat itse idean toteuttaminen, sovellusjärjestelmän ylläpito, lisäpalveluiden hankinta ja sovelluksen päivittäminen. Muuttuviin kustannuksiin sisältyy kuskin työajan pituus, polttoainekustannukset, sekä auton hygieniasta ja siisteydestä huolehtiminen.

Mittarit

Olemme pohtineet mittareita, joilla mitata innovaatiomme menestystä. Lisäpalveluiden kulutus on yksinkertainen mittari niiden suosiosta. Välietappien myötä matkat voivat pidentyä, joten yksi mahdollinen mittari olisi matkojen kasvu verrattuna esimerkiksi vuoden takaiseen keskiarvoon. Yleisiä mittareita koko Taksarin suosioon ovat esimerkiksi kuinka monta matkaa yhdestä latauksesta tulee ja kuinka monta ihmistä, jotka vierailevat Taksarin sivuilla, lataavat sovelluksen.

Taksarin kilpailuetu

Taksarin kilpailuetuna on se, että he yrittävät ensimmäisinä uudistaa taksialaa, joka on toiminut hyvin samalla tavalla vuodesta toiseen. Kukaan ei aikaisemmin ole kehittänyt taksien kilpailutuspalvelua ja nyt meidän innovaatiomme avulla asiakkaat voivat vielä suodattaa, jotta kaikki sovelluksen tarjoamat vaihtoehdot ovat jokaiselle itselleen sopivia. Nykyihmiset tykkäävät kustomoida kaikkea kuten esimerkiksi kalentereita, puhelimien näyttöjä ja kalusteita, joten miksei taksimatkojakin. Nyt siihen on mahdollisuus Taksarilla.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1.1. Digitaidot ovat jokaiselle tarpeellisia kansalaistaitoja

Digitalisaatio muokkaa yhteiskuntaamme ja jokapäiväistä elämäämme. Se vaikuttaa sekä yksityisen että julkisen sektorin palveluihin. Valtiovarainministeriö ylläpitää suomidigi.fi-sivustoa. Olen löytänyt sieltä kolme kiinnostavaa artikkelia, joista  ensimmäinen  käsittelee hyviä digitaitoja,  toinen  sähköisten palvelujen luomaa eriarvoisuutta ja  kolmas  hakukonenäkyvyyttä. Nyt hyvät lukijani, tarttukaa tuumasta toimeen ja perehtykää rohkeasti näihin muutamiin perusasioihin! Toivon saavani kommentteja asioista, joita tämä kirjoitus teissä lukijoissa herättää. Kommentointimahdollisuus on sivun alareunassa.  Uusi kansalaistaito Digitaaliset taidot ovat nykyään kansalaistaito. Yhtenä haasteena on tekninen osaaminen kuten älypuhelimen tai nettiselaimen käyttö. Taidoista on paljon hyötyä, ne luovat monenlaista hyvinvointia. Sosiaalisen median sovelluksien hallitseminen ja muut yhteydenpitoon tarkoitetut digitaidot rikastuttavat elämää. Kunnan kannattaa järjestää kuntalaisille digitukea. Se

6.7. Kaupankäynti tulevaisuudessa

Uudet teknologiat mullistavat tulevaisuudessa kaupankäynnin. Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus ovat työpaikkojen arkea mullistavia työkaluja. Virtuaalilasien avulla pääsee kurkistamaan aivan uudenlaiseen maailmaan menemättä paikan päälle. Käydäänpä seuraavaksi läpi tarkemmin mitä virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus tarkoittavat. Mitä ovat lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus? Kuva 1 . Pixabay, Unknown (Pixabay License) Lisätty todellisuus eli augmented reality (AR) tarkoittaa visualisointitekniikkaa, jossa yhdistetään visuaalisia objekteja osaksi todellista ympäristöä. Monille on varmaan tuttu Pokemon Go -peli, jossa etsitään fyysisestä ympäristöstä virtuaalisia pokemonhahmoja. Se on havainnollinen esimerkki lisätystä todellisuudesta. Virtuaalitodellisuus eli virtual reality (VR) tarkoittaa kolmiulotteista tietokonesimulaatiolla muodostettua keinotekoista ympäristöä. Virtuaalitodellisuudessa hyödynnetään useimmiten näköaistin lisäksi kuulo- ja tuntoaisteja, jol

2.2. Pelillistämisen monet hyödyt

Monet meistä ovat pelanneet joskus elämänsä aikana mobiilipelejä. Moni ei kuitenkaan tiedä mitä pelillistäminen tarkoittaa. Nyt ajattelin avata sitä vähän tässä postauksessa.  Mitä pelillistäminen on? Maailman ensimmäinen pelillistämisen professori Juho Hamari kertoo, että pelillistäminen on sitä, että organisaatiosta halutaan saada pelin kaltainen. Kilpailevat joukkueet työyhteisössä ja joukkueen sisäinen yhteistyö motivoi paremmin kuin pelkkään kilpailuun tai yhteistyöhön pohjautuva organisaatio. Pelaamisella voidaan hänen mukaansa lisätä ongelmanratkaisukykyä, tunteiden säätelyä ja pitkäjänteisyyttä. Tiivistäen pelillistämisessä jonkin prosessin tekemisestä tehdään motivoivampaa ja hauskempaa liittämällä siihen peleistä tuttuja elementtejä. Pelillistämisen keinot opettamisessa Kuva 1. Apple (kuvakaappaus) Pelillistämistä voidaan käyttää uusien asioiden opettamisessa. Yhtenä esimerkkinä on sähköpostin kautta tulevien kalasteluviestien tunnistamisen opettamiseen tähtäävä Hoxhunt-palve