Siirry pääsisältöön

6.7. Kaupankäynti tulevaisuudessa


Uudet teknologiat mullistavat tulevaisuudessa kaupankäynnin. Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus ovat työpaikkojen arkea mullistavia työkaluja. Virtuaalilasien avulla pääsee kurkistamaan aivan uudenlaiseen maailmaan menemättä paikan päälle. Käydäänpä seuraavaksi läpi tarkemmin mitä virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus tarkoittavat.

Mitä ovat lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus?

Kuva 1. Pixabay, Unknown (Pixabay License)

Lisätty todellisuus eli augmented reality (AR) tarkoittaa visualisointitekniikkaa, jossa yhdistetään visuaalisia objekteja osaksi todellista ympäristöä. Monille on varmaan tuttu Pokemon Go -peli, jossa etsitään fyysisestä ympäristöstä virtuaalisia pokemonhahmoja. Se on havainnollinen esimerkki lisätystä todellisuudesta. Virtuaalitodellisuus eli virtual reality (VR) tarkoittaa kolmiulotteista tietokonesimulaatiolla muodostettua keinotekoista ympäristöä. Virtuaalitodellisuudessa hyödynnetään useimmiten näköaistin lisäksi kuulo- ja tuntoaisteja, jolloin käyttäjälle saadaan vaikutelma uudesta ympäristöstä ikään kuin käyttäjä olisi fyysisesti läsnä keinotekoisessa maailmassa. Tätä voidaan kutsua immersioksi.

Uusien teknologioiden hyödyntäminen kaupankäynnissä

Kuva 2. Pexels, Kinkate (Pexels License)

Olen törmännyt silmälasiliikkeen sivustolla ominaisuuteen, missä voi kokeilla laseja tietokoneen ruudulla virtuaalisesti päälleen. Ideana on siis ottaa kasvoista kuva ja nappia painamalla voi sovittaa laseja kasvoilleen. Eikös tämä ole eräänlaista lisättyä todellisuutta, kun omiin kasvoihin lisätään simuloidut silmälasin tai aurinkolasin kehykset? Meikkejä voi kokeilla lisätyn todellisuuden keinoin esimerkiksi Amazonin sovelluksella. Asiakkaan pitää ottaa ensin valokuva tai video itsestään ja sen jälkeen voi kokeilla erilaisia L'Orealin huulipunan värejä. Vaatteiden nettikauppaan on suunniteltu virtuaalisia sovituskoppeja.

Ikea tarjoaa Oculus-laseille sovelluksen, jolla voi virtuaalisesti kokeilla erilaisia sisustusvaihtoehtoja kotona tai Ikea-liikkeessä. Monet autonvalmistajat tarjoavat nettisivulla konfiguraattorin, jolla voi valita uuteen autoon haluamansa varusteet ja värit. Asuntojen myynnissä hyödynnetään virtuaalitodellisuutta, esimerkiksi asiakkaat voivat virtuaalisesti kulkea asunnon sisällä huoneesta toiseen. 

Uusien talojen ja asuinalueiden suunnittelussa virtuaalitodellisuus on arkipäivää, kun taloista tehdään virtuaaliset 3D-mallit ennen rakentamisen aloittamista. Samaa tekniikkaa käytetään esimerkiksi uusien risteilylaivojen suunnittelussa ja risteilymatkojen markkinoinnissa.

Tulevaisuuden mahdollisuuksia

Kuva 3. Pixabay, Unknown (Pixabay License)

Virtuaaliselle matkailulle olisi varmasti kysyntää nykyään. Jotakin tarjontaa on jo syntynytkin kuten japanilaisten virtuaalimatka Savonlinnaan. Tulevaan matkaan voisi valmistautua jo etukäteen virtuaalisesti, tutustua paikkoihin ja suunnitella matkaohjelman. Mielestäni vaatekaupoissa olisi kätevää, kun voisi yhdistellä kaupan vaatteita ja omia vaatteita ja pukea ne virtuaalisesti ylleen. Näin voisi löytää sopivia yhdistelmiä. Virtuaalinen shoppailu voisi olla kätevää, jos pystyisi virtuaalisesti kiertämään fyysisessä kaupassa ja poimimaan sieltä tuotteita ostoskoriin, josta ne maksun jälkeen toimitetaan lähimpään pakettiautomaattiin tai vaikkapa suoraan kotiin.

Oma kokemuksesi?

Minusta tuntuu, että vain mielikuvitus on rajana immersiivisen kaupankäynnin mahdollisuuksille. Innolla odotan uusia sovelluksia. Onko sinulla kokemuksia tai suosituksia hyvistä VR- tai AR-sovelluksista kaupankäynnissä? Mielelläni kuulen kommenttisi.

Lähteet:

Indigo9 Digital 2021. 10 of the Best Augmented Reality (AR) Shopping Apps to Try Today. Luettavissa: https://www.indigo9digital.com/blog/how-six-leading-retailers-use-augmented-reality-apps-to-disrupt-the-shopping-experience. Luettu: 12.5.2021.

IKEA 2021. IKEA Virtual Interior Designer. Luettavissa: https://present.digital/ikea/. Luettu: 12.5.2021.

Mercedes-Benz 2021. Suunnittele oma autosi. Luettavissa: https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/configurator.html. Luettu: 12.5.2021.

Wikipedia 2021a. Immersio. Luettavissa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Immersio. Luettu: 12.5.2021.

Wikipedia 2021b. Immersion (virtual reality). Luettavissa: https://en.wikipedia.org/wiki/Immersion_(virtual_reality). Luettu: 12.5.2021.

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen aihe. Käsitteet AR ja VR olin kuullut aikaisemminkin, mutta niiden eroja en tiennyt.T ermit oli selitetty auki hyvin ja esimerkkejä kaupankäyntimahdollisuuksista oli runsaasti. Tekstiä oli mielekäs lukea. Lisäksi on hienoa nähdä, että tällaista teknologiaa hyödynnetään myös kaupankäynnissä, eikä vain pelimaailmassa. Minulla itse ei ole lainkaan kokemuksia VR- tai AR-sovelluksista, joissa hyödynnettäisiin kaupankäyntiä.

    -Antti

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1.1. Digitaidot ovat jokaiselle tarpeellisia kansalaistaitoja

Digitalisaatio muokkaa yhteiskuntaamme ja jokapäiväistä elämäämme. Se vaikuttaa sekä yksityisen että julkisen sektorin palveluihin. Valtiovarainministeriö ylläpitää suomidigi.fi-sivustoa. Olen löytänyt sieltä kolme kiinnostavaa artikkelia, joista  ensimmäinen  käsittelee hyviä digitaitoja,  toinen  sähköisten palvelujen luomaa eriarvoisuutta ja  kolmas  hakukonenäkyvyyttä. Nyt hyvät lukijani, tarttukaa tuumasta toimeen ja perehtykää rohkeasti näihin muutamiin perusasioihin! Toivon saavani kommentteja asioista, joita tämä kirjoitus teissä lukijoissa herättää. Kommentointimahdollisuus on sivun alareunassa.  Uusi kansalaistaito Digitaaliset taidot ovat nykyään kansalaistaito. Yhtenä haasteena on tekninen osaaminen kuten älypuhelimen tai nettiselaimen käyttö. Taidoista on paljon hyötyä, ne luovat monenlaista hyvinvointia. Sosiaalisen median sovelluksien hallitseminen ja muut yhteydenpitoon tarkoitetut digitaidot rikastuttavat elämää. Kunnan kannattaa järjestää kuntalaisille digitukea. Se

4.6. Chatbotit - tulevaisuuden asiakaspalvelijat

Ensimmäiset chatbotit ovat tulleet käyttöön jo 1960-luvulla. Nykypäivänä botteja näkyy esimerkiksi Facebook Messengerissä, WhatsAppissa ja Applen puhelimissa Sirinä. Chatbottien suosio piilee siinä, että niiltä voi kysyä mitä vaan mihin kellonaikaan tahansa. Voiko chatbotit kuitenkaan korvata ihmistä? Seuraavaksi tutustumme hieman tarkemmin ManyChatin  Michael Keenanin luettelemiin vuoden 2020 parhaimpiin chatbotteihin. Käyttötarkoitus Suurin osa chatboteista on kaupallisia. Niillä voi joko suoraan ostaa jonkun firman tuotteita ja palveluita tai botti tekee ostosuosituksia. Joukossa on myös huvitteluun tai oppimiseen tarkoitettuja botteja. Ainakin WHO:n koronabotti ja syöpäjärjestön botti olivat esimerkkejä tiedonjakoboteista. Kuva 1 . Pixabay, Mohamed Hassan (Pixabay License) Yhtäläisyyksiä  Monissa boteissa oli valmiit vastausvaihtoehdot, joista botti pyytää asiakasta valitsemaan yhden ja keskustelu etenee asiakkaan valitseman vaihtoehdon perusteella. Jotkut botit toimivat vapaamuoto